czwartek, 4 lutego 2010

Rzymianie, końskie zady i statki kosmiczne...


Czy oświadczenie "Zawsze tak to robimy" nie budzi w tobie jakichkolwiek wątpliwości? Uznajemy, że pewne rzeczy są jakie są i nie zastanawiamy się dlaczego i skąd to się wzięło...

Oto przykład:

Amerykański standard szerokości torów kolejowych wynosi 4 stopy 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz dlaczego akurat taki właśnie standard się stosuje?

Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a to właśnie angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Ale dlaczego jednak Anglicy budowali je właśnie tak? Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard.

No dobrze, ale dlaczego jednak stosowano taki właśnie standard?

Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i narzędzi, jakich używano przy budowie wagonów tramwajowych, które miały taki właśnie odstęp kół. W porządku! Ale dlaczego wagony miały taki właśnie dziwaczny odstęp kół? No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny odstęp, łamali by pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. A któż to budował te starodawne drogi z koleinami? Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są w użyciu do dziś. Ale skąd te koleiny? Pierwotnie koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne. Każdy inny użytkownik tych dróg musiał się do nich dostosować - inaczej uszkodziłby koła swojego pojazdu. Ponieważ rydwany były wykonywane dla całego Imperium Rzymskiego, więc wszędzie były one do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół.

Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala, pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. A więc następnym razem, kiedy dostaniecie do ręki jakąś dokumentację techniczną i zaczniecie podejrzewac, że może ona mieć coś wspólnego z KOŃSKĄ DUPĄ, będziecie mieli całkowitą rację, ponieważ rzymskie rydwany wojenne były konstruowane tak, aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokosci zadów dwóch koni bojowych.

A teraz małe rozwinięcie tematu...

Kiedy spoglądacie na kosmiczny wahadłowiec na stanowisku startowym, widzicie dwie duże rakiety startowe przymocowane po bokach głównego zbiornika paliwa. Są to rakiety na paliwo stałe, w skrócie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A. Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby były one nieco grubsze,ale...SRB transportuje się z wytwórni na stanowisko startowe koleją. Tak się złozyło, że linia kolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunel wydrążonym w górze. Rakiety muszą się zmieścić w tym tunelu.

Tunel jest tylko odrobinę szerszy niż linia kolejowa, a linia ta..., jak już wiecie, ma szerokość... DWÓCH KOŃSKICH ZADÓW.

Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych kosmicznego wahadłowca (być może najbardziej nowoczesnego systemu transportowego na swiecie), został zdeterminowany ponad dwa tysiace lat temu przez... SZEROKOŚĆ KOŃSKIEJ DUPY.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz